جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 ارديبهشت 1399 - 23:29
گزارش از آخرین تحرکات مقابله با گروههای تروریستی در عراق

برچیده شدن خیمه داعش در صحرای عراق با طوفان حشدالشعبی

به نظر می‌رسد نیرو‌های اشغالگر آمریکایی با سرمایه گذاری بر روی تروریست‌های داعش و از طریق انتقال دوباره آن‌ها از زندان‌های شمال سوریه درصدد استفاده از این گروه که در فهرست بین‌المللی گروه‌های تروریستی قرار داشته برای اجرای برنامه‌های واشنگتن در منطقه و عراق هستند
کد خبر : 6255

پایگاه رهنما :

گروه تروریستی داعش به شکل مشکوک غیر عادی، طی چند هفته گذشته سطحی از تحرکات هجومی جدید را در مرزهای داخلی عراق آغاز کرده و مجددا کانون توجهانت رسانه‌ها و ناظران سیاسی را به خود جلب کرده است. تمرکز حملات داعش در مشال عراق، یه ویژه در استان صلاح‌الدین و دیالی است. همچنین، در دیگر استان‌ها همچون انبار، موصل، بغداد و کرکوک نیز شاهد حملات چند باره داعش به مقر نیروهای ارتش و پلیس عراق بوده‌ایم.

در پی  افزایش تحرکات نیروهای داعش، بنا بر دستور عادل عبدالمهدی، فرمانده کل قوا عراق، نیروهای نظامی این کشور به ویژه حشد العشبی طی عملیات‌هایی چندگانه در پی سرکوب و پایان دادن به تحرکات بقایای این گروه تروریستی بر آمده‌اند. هر چند تجریه و توان نظامیان عراقی، اجازه تکرار سناریوی قدرت‌گیری داعش در سال 2014 را نخواهد دارد اما واقعیت این است که احیای مجدد داعش مساله‌ای مهم است و به هیچ‌ عنوان بدون کمک عوامل خارجی ممکن نیست بقایای این گروه چنینی سطحی از اقدامات نظامی را انجام بدهند.

دستاوردهای عملیات شیران صحرا

اولین مرحله از عملیات پاکسازی بقایای داعش را می‌توان عملیات موسوم به «شیران صحرا» مورد ارزیابی قرار داد. تمرکز این عملیات که بر غرب عراق، به ویژه استان الانبار متمرکز بود و در ۹ محور با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای پیگرد بقایای داعش و دستگیری افراد تحت تعقیب طراحی شده بود، بنابر اعلام مقام‌های نظامی عراقی دستاورد چشم‌گیری را به همراه داشته است. «احمد نصرالله» جانشین فرماندهی عملیات نیروهای سازمان الحشد الشعبی در استان الانبار در بیانیه‌ای پیرامون دستاوردهای این عملیات اعلام کرد: «بعد از اجرای عملیات شیران صحرا، چند منطقه در غرب استان الانبار پاکسازی شد. وی افزود: مناطق دره حوران، الحسینیات، الملصی، الکعره، الحکوم و ام‌اللوز تا مناطق العجرمیات و العودیان الثلاثه و عود النسر نیز محاصره و تفتیش و بازرسی شد. نصرالله گفت: در این عملیات، پنج عنصر گروه تروریستی داعش کشته و چهار فرد مظنون دستگیر شدند.» وی افزود: «یک خودروی بمب‌گذاری‌شده نیز تحت کنترل منفجر و سه کمربند انفجاری به‌همراه سه دستگاه موتورسیکلت مورد استفاده تروریست‌های داعش کشف و ضبط شد. در این عملیات برخی از مقرهای داعش در مناطق مختلف نیز منهدم شد.»

آغاز عملیات رمضان دوم برای پایان دادن به بقایای داعش

متعاقب پایان عملیات شیران صحرا، نیروهای نظامی و امنیتی عراق برای سرکوب داعش در دیگر مناطقی که تحرکات نظامی خود را در آن‌ها آغاز کرده، عملیاتی دیگر را تحت عنوان «رمضان دوم» آغاز کرده‌اند. در واقع، بر اساس اعلام منابع عراقی، عملیات داعش امروز سه شنبه 16 ادیبهشت /4 می، نیز ادامه داشته و این گروه تروریستی  به پایگاه حشد العشایر عراق در روستای عصریه واقع در منطقه تازه در جنوب کرکوک حمله کرده و 4 نیروی حشدالعشایری در این حمله جان خود را از دست داده اند و عناصر داعش پس از مجروح شدن چند تن از آنان به سوی روستای زباع گریخته اند.

همچنین، امروز - سه‌شنبه- داعش حمله دیگری را نیز به نیروهای ارتش عراق در دشت قراج واقع در شرق موصل در استان نینوا و نیز در منطقه دبس کرکوک انجام داده اند که در این حملات نیز دو نیروی ارتش عراق جان خود را از دست داده اند. از سوی دیگر یک نیروی پلیس در منطقه داقوق کرکوک نیز توسط تک تیراندازهای عراقی مجروح شده و در دو حمله دیگری نیز در شرق کرکوک یک سرباز دیگر ارتش مجروح شده، اما این حمله توسط نیروهای ارتش درهم شکسته شده است.

برای مقابله با این تحرکات  به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «الحشد الشعبی»، فرماندهی عملیات استان «الانبار» عراق، از آغاز عملیات نظامی بزرگ در غرب این استان با نام رمضان دوم علیه بقایای داعش خبر داد. در همین زمینه، «احمد نصرالله» معاون الحشد الشعبی در فرماندهی عملیات الانبار تاکید می‌کند: این عملیات از هفت محور مهم و بر اساس اهداف ترسیم شده، آغاز شد. آغاز شد که در محور نخست آن، فرماندهی عملیات الجزیره با لشکر هفت الحشد الشعبی از ساکنان استان الانبار شرکت دارد و هدف از این عملیات نابودی بقایای داعش است که هنوز در این مناطق فعالیت دارند. وی افزود: در محور دوم فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه و لشکر هشتم، شرکت دارند. در محور سوم تیپ‌های ۱۳ و ۱۸ الحشد الشعبی در فرماندهی عملیات الانبار، در محور چهارم تیپ ۱۹ الحشد در فرماندهی عملیات الانبار، در محور پنجم تیپ ۱۷ الحشد در این فرماندهی، در محور ششم، تیپ ۵۳ لشکر نخست الحشد الشعبی و در محور هفتم ارتش عراق به تنهایی شرکت خواهند داشت.

بر اساس ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق امروز سه‌شنبه عملیات رمضان دوم در چهار محور در استان صلاح‌الدین این کشور انجام می‌شو. در بیانیه ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق آمده است: این عملیات از چهار محور برای تفتیش و یافتن هسته‌های شکست‌خورده داعش در ناحیه مکیشیفه و مناطق مجاور غرب رودخانه دجله آغاز شد.

دست‌های پنهان آمریکا در احیای مجدد داعش

متعاقب احیای مجدد داعش در عراق اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چگونه این گروه تروریستی مجددا تحرکات نظامی خود را آغاز کرده است؟ در این زمینه می‌توان عوامل متعددی را مطرح کرد اما مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان دستان پنهان آمریکا در پشت ماجرا مورد ارزیابی قرار داد. در واقع، بر اساس گزارش منابع خبری عراقی و سوری، منابع محلی خبر داده‌اند که   ۶ دستگاه خودروی اشغالگران آمریکایی دیروز -دوشنبه- از عراق وارد خاک سوریه شدند و به یکی از زندان‌های  شرق شهر " الشدادی " واقع در حومه حسکه رفتند و سپس به خاک عراق بازگشتند.  اکنون گمنه‌زنی‌ها بر این اساس است که نیروهای آمریکایی تعدادی از تروریست‌های "داعش" را به عراق منتقل کردند. 

همچنین، منابع خبری روز ( یکشنبه ) از شورش عناصر داعشی در زندان در زندان «الصناعه» واقع در منطقه غویران حسکه که هزاران زندانی داعشی در آن نگهداری می‌شوند و در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است، گزارش دادند. بر اساس این گزارش، همزمان با شورش در زندان، بالگردها، جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی ائتلاف آمریکایی بر فراز شهر حسکه به پرواز درآمدند. افزون بر این موارد، پیشتر در بیست و هفتم ماه گذشته میلادی، نیروهای اشغالگر آمریکایی شماری از تروریست‌های داعش را از شهر الشدادی در حومه الحسکه به عراق منتقل کردند.

علاوه بر این موارد، محمد علی نجاح، تحلیل‌گر برجسته عراقی، با انتشار  ویدئویی در صفحه شخصی خود در توئیتر تاکید کرد: هواپیمای آمریکایی تعداد زیادی از تروریستهای داعش را از پایگاه های گروه تروریستی داعش در سوریه حمل کرد و عملیات هلی برن را  در مرزهای سوریه انجام داد به طوری که در تصویر مشاهده می شود تروریستهای داعش  با چتر در حال فرود آمدن در مناطقی پشت پایگاه های ارتش  عراق و بسیج مردمی این کشور (الحشد الشعبی) هستند.

در مجموع، به نظر می‌رسد نیروهای اشغالگر آمریکایی با سرمایه گذاری بر روی تروریست‌های داعش و از طریق انتقال دوباره آن‌ها از زندان های شمال سوریه درصدد استفاده از این گروه که در فهرست بین‌المللی گروههای تروریستی قرار داشته برای اجرای برنامه‌های واشنگتن در منطقه  و عراق هستند. در واقع، آمریکاقصد دارد با احیای مجدد داعش زمینه را بر تداوم حضور نظامیان خود رد کشور عراق فراهم کند.

بهره گیری داعش از کرونا و اختلافات اربیل - بغداد

علاوه بر آمریکا می‌توان به نقش شیوع کرونا و اختلافات میان حکومت اقلیم رکدستان با حکومت مرکزی عراق به عنوان عوامل دیگر ظهور و قدرت‌نمایی داعش اشاره کرد.در واقع، داعش قصد دارد از درگیر بودن دولت‌ها در مساله مقابله با کرونا و پیامدهای اقتصادی آن استفاده کرده و بار دیگر قدرت بگیرد. در عراق، این نیروها همچنین از شکاف های امنیتی استفاده می کنند که بر اثر کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد شده است. در همین رابطه، قباد طالبانی، معاون رئیس اقلیم کردستان، می گوید:«این یک تهدید واقعی است. داعش در حال کشتن نیروهای ما در شمال است و کم کم شروع به حمله به بغداد هم می کند». به عقیده طالبانی، داعش از شکاف ایجاد شده بین نیروهای کرد و نیروهای مسلح عراقی که در نتیجه درگیریهای سیاسی ایجاد شده، سود می برد.

در واقع، به نظر می رسد نیروهای داعش از عوامل مختلفی برای گسترش فعالیت‌های خود استفاده می کنند، به این دلیل که تعداد نیروهای ارتش عراق به دلیل درگیری 50 درصد آنها برای مقابله با ویروس کرونا، کاهش یافته است. علاوه بر این‌که درگیری‌ها بین بغداد و مسئولان حکومت خودگردان کرد در شمال، باعث شده سه استان بدون نیروهایی برای اجرای قانون باشد و سیطره نظام عراق بر این مناطق، که اغلب صعب العبور هستند، دشوار است. این افزایش حملات همچنین همزمان شده است با عقب نشینی نیروهای ائتلاف به رهبری واشنگتن، از پایگاههای غرب عراق، بویژه استانهای نینوا و کرکوک.

منبع: الوقت

ارسال نظرات

علي اصغر كريمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
امريكا ام الفساد قرن است.